Slingerpartner Rik de Boer: ‘Diepe interesse in wat mensen drijft’

Magazines | Utrecht Business Nr 4 - 2014 | Lees volledige uitgave online

Rik de Boer van het Utrechtse bureau Schaal X is stellig: de maatschappelijke taak van een ondernemer is geen ‘moeten’. ‘Ik hou niet van een opgestoken vingertje. Iedereen bepaalt maar voor zichzelf of hij maatschappelijk actief wil zijn. Wij werken hier met plezier en hard en zijn als gevolg daarvan financieel gezond. Dan is het mooi om iets terug te geven.’

SLINGER NIEUWS

Slingerpartner Rik de Boer van SchaalX

‘Diepe interesse in

wat mensen drijft’

TEKST ARNOUD CORNELISSEN

Het Utrechtse SchaalX is een landelijk werkend bureau dat hoog opgeleid personeel bemiddelt in de sectoren marketing, communicatie, online en sales, zowel voor vaste als interimfuncties. Het sociale gezicht van de onderneming is eigenlijk inherent aan het werk. ‘Om dit vak goed te kunnen uitoefenen, moet je enorm geïnteresseerd zijn in mensen. Ik had al heel jong een diepe nieuwsgierigheid in wat mensen drijft. Als je helder kunt krijgen wat de ambitie en drijfveren van mensen zijn, kun je een goede match maken. Waar zowel de opdrachtgever als de kandidaat echt mee geholpen zijn. Het gekke is toch dat het aannemen van mensen er even tussendoor moet, terwijl de organisatie er veel meer profijt van heeft als na een zorgvuldige procedure iemand wordt aangenomen waar ze nog jaren plezier van hebben.’

Commercieel en sociaal

Ruim twee jaar geleden besloot het kantoor partner te worden van De Slinger Utrecht. ‘We gaan hier heel bewust met bepaalde zaken om. We zijn een commercieel en tegelijkertijd sociaal bedrijf, waarin mensen zichzelf kunnen ontwikkelen. We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid door ons afval te scheiden, printer-toners te recyclen, meer digitaal te werken om papier te besparen en door elektrisch te rijden. Daarnaast willen we graag ook op andere manieren wat terug doen voor mensen die het nodig hebben.’

Signaal

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan doneerde SchaalX bijvoorbeeld geld aan de Linda Foundation. SchaalX is tevens businessclublid van ‘Habitat for Humanity’, dat huizen bouwt als basis voor een gezond en veilig familiebestaan. ‘We zijn bewust met De Slinger Utrecht in zee gegaan om ook lokaal en regionaal betrokken te zijn. Door zelf actief te zijn, geef je een signaal af aan anderen die daardoor wellicht ook actief worden. Het is ook gewoon leuk en inspirerend om te doen.’

Groep wordt groter

De Boer zegt te geloven in delen van welvaart en het als ondernemer nemen van bepaalde verantwoordelijkheden. ‘Ik hoop dat dit besef bij iedereen groeit. We krijgen als ondernemer en werkgever al veel op ons bord. MVO dient daarbij niet opgelegd te worden. Het is iets waarvan ik hoop dat het intrinsiek gebeurt, zonder “moeten”. De groep die dit gedachtegoed omarmt, wordt steeds groter. Het moet vanuit jezelf komen. In de Verenigde Staten waar ik een aantal jaren heb gewoond, is het heel normaal. Maar daar bestaat geen sociaal vangnet zoals in Nederland. Mensen helpen daarvoor elkaar vaker. In vergelijking met de VS is de welvaart hier veel breder verdeeld.’ n

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement